Profilreklam för alla årstider
Alla företag behöver hela tiden, ständigt, hålla sig långt framme för att inte halka efter konkurrenterna. Ett sätt att synas och sprida information om att ett företag finns, är att använda sig av profilprodukter som kan delas ut på mässor, event eller andra tillställningar.
I Sverige har klimatet fyra årstider. Detta kan man utnyttja i reklamsammanhang. Det är givetvis mycket bättre om ett företag delar ut en isskrapa till bilen på vintern, än om de av lathet eller ineffektivitet använder en och samma profilprodukt året om. Här gäller det bara att vara lite påhittig och tänka ut vad man tror människor skulle uppskatta. Klassiska idéer är ett paraply på våren eller hösten, kanske en keps på sommaren eller en t-shirt och som nämnts, en isskrapa på vintern.
Ännu bättre är det om företag kommer på lite mer ovanliga produkter som de kan dela ut till besökare på mässor, eller till redan befintliga kunder. Företag som riktar sig till småbarnsföräldrar kan med fördel dela ut mjukisleksaker som t.ex. går att hänga på barnvagnen, eller varför inte en logo på nappflaskan? En rolig pryl som passar för t.ex. kontor är en liten, liten bordsfläkt eller handfläkt som kan delas ut på sommaren. Många vet nog hur det känns att sitta och arbeta i ett soldränkt kontor.
Olika produkter passar olika bra beroende på bransch, så det är steg ett att först tänka ut vad som faktiskt är en bra produkt för just varje företag. Inget företag vill bli förknippat med en dålig produkt eller en produkt som över huvud taget inte alls passar ihop med profilen. Då undrar bara kunderna varför man valt just den produkten.
Om företaget trycker sin logo, telefonnummer eller annan viktig information på produkterna, helst i företagets färger så att mottagarna lättare minns vilket företag det gäller, är lyckan gjord!